2011-03-07 ? 19:22:59

Hur började jag gilla/älska dressyr?

Det kommer bli en lååång historia nu.. Dra på glasögongen för ögonen kommer bli trötta! :D
Jag har sen jag red på Ågsta gillat dressyr & jag red då mest och koncentrerade mig på det. Jag har det mesta lärt mig på internet om vad dressyr värkligen är. Dressyr rider man hela tiden när man inte hoppar utom när man rider ut i terrängen. Jag siktar mig på dressyr fasst jag kanske just nu inte koncentrerar mig på att tävla utan mest på att jag ska lära mig sen kan vi börja snacka om tävlingar. Jag har tävlat dressyr en gång på en fjording, Sindarve Knutte.

På framridningen brukar ju alla men inte alla vara hur nervös som hällst. Jag var inte alls nervös utan först tänkte jag att vi skulle 'känna' varandra då jag hade ridit han 1 gng tidigare. Så jag testade alla gångarter utom galopp för man fick inte galoppera. Sen på dressyrbanan så vart jag nervös för då handlar det värkligen om koncentration på ridningen och värkligen att sammarbeta med hästen.
Dressyr går ut på att sammarbeta, träna, öva & mycket mer som man kan förklara dressyr på. När jag blir äldre och har häst ska jag åka ut och tävla dressyr & kanske ibland hoppning men mest klommer jag rikta mig på dressyr.

Jag har ridit dressyr i många år man räknar efter alla dressyrpass som inte har haft något med hoppning att göra eller så. Dressyr handlar om balans också. Utan balans sitter du inte bra på hästen. Du måste ha lodrät sits och rak i ryggen och lite bakåtlutad fast inte för mycket bakåtlutad då kan allt gå dåligt och kontakten med hästens mun blir dligt då du kan sitta och dra i hästens mun. När man tänker på hälarna så går det som en 'klocka'. Du ska aldrig ha tån på kvart över utan den ska stå på 5-10 över om man räknar inom klockslag!
Inom dressyr måste jag värkligen tänka mer på min blick och haka. Jag måste se vart jag ska & vart hästen går.

I Fredags när jag red Lydia så gick det hur bra som hällst! Hon var konentrerad på mig & jag var koncentrerad på henne hur hon skulle gå och så. Själv sa alla andra efter att det såg riktigt bra ut. Så det passet var riktigt lyckat dressyrpass om man nu säger så.
Jag satsar inom dressyren 2011 att klara av att rida igenom LB:1 pogram & så ska jag kunna med blicken bättre.
/ Julia Wester
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: