2011-03-09 ? 09:00:00

Om Zefyrs historia

Alla vet ju inte vem Zefyr är?

Zefyr är född 2001 och jag har letat och letat efter hans uppfödare men det är ju såklart sjukt svårt att försöka hitta de när han har okänd hästramning? Han har egen personlighet och jag menar faktiskt det. Han är inte en vanlig häst utan han är typiskt den som kan vara pigg i skogen, han är seg på banan & klumpig i hoppning. Fasst när jag har varit med honom (Har inte hoppat honom ännu men menar nu dressyr & uteritter) t.ex ridit ut i skogen med så ha rvi varit oss själva. Han var sig själv det vet jag för jag känner av & ser på honom när han är sig själv.
Detsamma sak med Ronda när jag var med henne väldigt ofta.

Han är skimmel & jag värkligen älskar skimmlar. Många tycker att han passar i rosa! Själv tycker jag att han inte passar i det utan det ska vara antingen ljusblått eller mörkblått såklart! :) I dressyren.. Där har jag svårt att förklara. Vi har inte kommit varandra så långt på det sättet. Vi har aldrig haft ett riktigt dressyrpass utan nu försöker jag komma mer kontakt med honom från marken istället än ryggen. Han ska ha respekt från mig på marken och jag ska ha respekt för han från marken, alltså att båda ska visa respekt för varandra. Det gäller med alla häst & ryttare, ingen respekt ingen kontroll! Så säger alla ryttare.
Ibland på vissa dagar är vi riktigt nära varandra som om vi kännt varandra i evigheter. Jag hukar mig ner i hagen och han kommer fram till mig utan att jag ropar.

Zefyr är från Ulvvad & är en stor favorit där nere. Han är bara inhyrd hos oss från 18 Augusti till slutet av Maj. Kelgris är han ibland och håller alltid på i spånet och letar efter hö strån som är kvar. Jag har haft sjukt roligt med honom den tid jag haft med honom just nu och tiden med honom har varit fast och ett starkt band. Jag har varit väldigt mycket med honom. Jag har gått promenader, ridit dressyrpass, ridit ut, blivit av slängd och ja ;) Ibland kan han bli riktigt busig i skogen och börja hoppa och studsa. Men han gör ju självklart för att han tycker det är mysigt i skogen och han skulle aldrig kunna göra någon innan.
Visste ni även att han har tix? När man tränsar honom börjar han slänga med huvudet och då blir det svårt att knäppa nosgrimman. Varför eller hur vet jag inte att han fått det han hade inte det när han kom till Skutan. Någon som vet hur man tränar bort det?

Han kan även puss! När man har riktigt tålamod med honom och säger 'puss' så gör han det men tyvärr får man inte göra sånt idag längre på Skutan så jag har slutat med det då det hände en olycka. En häst bet en tjej i läppen, jag tror inte det är Zefyr för han kan ju inte alltid i början utan man ska värma upp lite i början eller vad man säger :P

Nu fick ni lite info om Zefyr osv :) Är det några frågor eller så maila till [email protected]


// Julia Wester
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: